8. Pas op voor de negatieve spiraal!

Hoogsensitief zijn kan een behoorlijke uitdaging zijn. Je bent gevoelig voor allerlei zintuigindrukken, je hebt een rijke innerlijke belevingswereld en daardoor raak je soms overladen door alle prikkels. Het is dan ook heel begrijpelijk als je je hoogsensitiviteit als een lastige eigenschap ervaart.

Doordat de 3 dingen uit de vorige hoofdstukken elkaar steeds beïnvloeden, versterken ze elkaar ook.

In het onderstaande schema kun je zien hoe dat werkt:

Ik zal je het schema uitleggen:

Als eerste is er een andere werking van het informatie filter in je brein als je hoogsensitief bent. Dat zorgt ervoor dat je meer dingen waarneemt. Dus ook meer dingen die stressvol kunnen zijn.

Stel je nu voor dat je iets ziet of meemaakt waardoor je stress ervaart. Dan ben je bovenaan de cirkel.

Automatisch wordt de vecht-vlucht-respons geactiveerd met alle lichamelijke veranderingen die daarbij horen. Het filter reageert daar direct op, want wanneer je in gevaar bent, is het belangrijk dat de situatie niet uit de hand loopt. Onbewust richt je hierdoor je aandacht vooral op dingen die mogelijk ook een gevaar opleveren. Je neemt vooral nog die dingen waar.

Of je dat nu wilt of niet, dit is hoe het informatie filter in je brein werkt.

Je neemt dus nu niet alleen meer prikkels waar dan een niet-hsp, het zijn ook nog eens meer prikkels die je als negatief kunt ervaren. Je brein werkt zich op zo'n moment een slag in de rondte om al die indrukken te onderzoeken en om te beoordelen of het echt signalen zijn van een gevaarlijke situatie of niet.

Omdat je bovendien een rijke innerlijke belevingswereld hebt en over al die dingen nadenkt, brengen ook je gedachten nog weer extra spanningen met zich mee. Je voelt je overmand door de situatie en gespannen.

Het effect hiervan kun je in de grafieken hieronder goed zien. Een niet hsp die eenzelfde gebeurtenis meemaakt, reageert daar innerlijk minder heftig op. Dat geldt voor de positieve dingen, maar ook voor de negatieve dingen.

De golflijn laat zien hoe sterk bepaalde emoties ervaren worden:

Bij een hsp ziet de impact van een zelfde gebeurtenis er heel anders uit als je kijkt naar hoe sterk de emoties zijn die iets teweeg brengt:

Gelukkig kun je er in de meeste gevallen ook snel weer uitkomen. Maar je begrijpt nu waarschijnlijk wel hoe het kan dat jij dingen intenser ervaart. En misschien heb je zelfs last van stemmingswisselingen.

Die processen zijn immers allemaal onbewust. Het is dus maar afwachten wat er gebeurt. Je bent eraan overgeleverd.